14 jan. 2011

Olycksförsäkrad



Vintern är långt ifrån den bästa tiden att potträna. Det är minst sagt bökigt med alla kläder och overaller som kan bli blöta vid en olycka. Därför gjorde vi ett försök i somras men T var inte redo då så det gick inte så bra. Nu har hon däremot klart visat att hon känner när hon kissar så det kändes som det var dags. Praktiskt att passa på i julledigheten tänkte vi. Så med ormtipset från Alla kan sy och det faktum att vi "glömde" blöjorna när vi åkte till landet gick det hela väldigt smidigt. Helt torr är hon inte än men på riktigt god väg.
Nu har jag dessutom försäkrat henne mot olyckor! Eller åtminstone skadebegränsat =)
Dessa trosor har ett spärrskikt av PUL och ett extra lager tyg för absorption så att byxor och overall inte blir blöta vid en olycka utomhus.
Sydde de lila först i ett mönster inspirerat av trosorna i senaste Ottobre. När jag hade klippt ut delarna tyckte jag inte att det såg helt bra ut så jag höftade lite förändringar. Och de blev riktigt bra. Sitter bra och fungerar som de ska. Därför tänkte jag raskt sy ihop två par till för ombyte. Tyvärr hade jag inte ritat in förändringarna på mönstret så dessa båda fick lite mindre benöppningar tyvärr. T kan använda dem trots det, men de är nog troligare strl 86 än 92. Tur att hon inte ska ha dem så länge...
Roliga var de att sy i alla fall och fina blev de =)

8 kommentarer:

  1. Jättefina!
    Blev lite nyfiken på vad PUL är och var man kan skaffa det?
    Jag har en 2,5-åring hemma som är nästan helt blöjfri, men någon gång kan det ju hända en olycka. Verkar praktiskt med ngt som håller tätt lite!

    SvaraRadera
  2. Smart idé! Och trosorna är ursnygga också!

    SvaraRadera
  3. Så smart och snygga var de också!!

    SvaraRadera
  4. Dessa blev ju jättefina. Dessutom spelar det ingen roll om dom blev lite mindre än du hade tänkt dig för rätt vad det är så behövs dom inte alls. :)

    SvaraRadera
  5. Kul att du hittade till min blogg så att jag fick hitta hit!

    Supersmart idé med dessa trosor!! Skulle ju vart perfekta när vi snart ska börja potträna dottern, skulle du vara intresserad av ett litet byte?

    SvaraRadera
  6. Supersmart -Kan du tänka dig att man kan få ta del av hur du gjort och vilka tyger du använt? Jag betalar gärna

    SvaraRadera