4 nov. 2010

Bästa haklappen!

Mina barn är notoriska haklappshatare.
Sen de har börjat kunna medvetet greppa saker och ting har de slitit i haklappen så fort den åkt på. Haklappar i plast har inte varit att tänka på eftersom de skär in i nacken. Mjuka varianter har suttit för klent med kardborrband och därmed lossnat. Och lossnar den inte blir man förbannad. Och då är det inte roligt att äta. Så jag har funnit mig i att kläderna blir kladdiga eftersom jag vill att mina barn äter.
Men nu är det slut på slabbet! Jag har gjort en ordentlig haklapp i ett vaxdukliknande material som täcker axlarna (för inte ska man väl sitta still och titta rakt fram när man äter?!), knyter runt magen och kläms fast mellan stolen och bordet. Fullträff!
Det verkar som att A uppfattar den som en extra tröja eller nåt för inte drar han speciellt mycket i den. Och den samlar upp allt. Bara att skaka, torka eller skölja av i vasken efter maten.
Men jag borde ha tänkt lite innan jag ordnade knäppningen i nacken. Jag satte tryckknappar eftersom A inte har lyckats slita loss dregglisar, men som sagt haklappar med kardborrband. Men taggarna skar ju sönder tyget på två röda. Ska sy fast en stor bit kardborre över knapparna så kanske det funkar ändå. Och så ska jag göra knytbanden längre nästa gång.
Men i alla fall! Helt klart bästa haklappen hittills!

(På bilden är haklappen både skrynklig och smutsig... Jag hann inte fota innan den invigdes...)

7 kommentarer:

  1. Härligt när man lyckas knäcka en nöt. Fin var den också! Här hemma är det bara hårda plasthaklappar som används. De samlar upp allt. Sitter still gör dom inte, barnen. Hoppar upp å ner på stolen och skjuter ut stolen från bordet heela tiden. Annars var din idé himla bra, även för oss. :)

    Du kan inte sätta knytband i nacken då?

    SvaraRadera
  2. Bra ide med att knyta fast haklappen runt ryggen. Jag har sytt en hel drös med haklappar (i samma tyg som du valt...) med ficka och större över axlarna. De funkar rätt bra och det är alltid spännande vad som kan hittas i fickan ;)

    Jag sydde med ett tjockare bomullstyg som "foder", da fastnar tryckknapparna bättre.

    SvaraRadera
  3. Jättepraktiskt! En sån hade vi behövt här hemma när vår A var liten!!

    SvaraRadera
  4. Super! En sån ska jag försöka ge mig på :-)
    Hur "klämmer" du dock fast haklappen mellan stolen och bordet?? Så den hänger ner i springan emellan?? Men hur samlar den då upp allt??

    SvaraRadera
  5. Precis, jag klämmer fast den så att den hänger ner mellan bordet och stolen. Men den är tillräckligt lång för att jag ska kunna "trycka ner" den i knät på A innan den går upp över kanten och ner i springan. Så blir det som en gigantisk ficka. Var det begripligt?

    SvaraRadera
  6. Tack! Jag tror jag förstår... ska försöka mig på ngt liknande för det är hopplöst vad min lilla tjej kladdar ner allt när hon nu ska börja testa att äta...

    Tack för din förklaring

    SvaraRadera
  7. Smart! Kul med helt nya ideér som funkar!

    SvaraRadera