30 dec. 2010

Blandade byxor


Det här skulle ha varit ett brinnande inlägg om att "Nej, nu överger jag midjemudden!" och det ska det vara till viss del också, men först kommer faktiskt ett par muddbyxor.
Dessa röda syddes till T att ha på julafton (tillsammans med en vit t-shirt och en grå stickad västklänning, supersöt). Efter mössor och filtar nyligen hade den röda velouren gått åt så det räckte inte till att göra byxor med resår  i midjan. Det saknades typ 3 cm. Attsingens. Så det blev mudd i midjan i alla fall. Men jag la in en resår i mudden så den ska hålla sig bättre.

För det är just det som är problemet. Att muddarna inte håller speciellt bra. I varje fall har jag inte haft sådär fantastisk erfarenhet av muddväv. Vissa håller jättebra tvätt efter tvätt medan andra släpper och blir lösa väldigt snabbt. Och det är så otroligt svårt att veta vad man får när man beställer på nätet. Senaste omgången från Stoff och Stil gav den tredje kvaliten på mudd därifrån.
Så nu har jag tröttnat. Och eftersom de här byxorna blev så himla bra och resår, mig veterligen, inte blir lös lika lätt får det bli såna i framtiden. Om det inte är nån som hemskt gärna vill ha mudd i midjan förstås =) Då lägger jag in en resår för säkerhets skull =)

Och på tal om byxor i den här modellen kan jag även visa upp dessa:


Ett par blev julklapp till A och det andra är en lång historia...
Tyget tillät inte riktigt att jag klippte i dubbel tyg vilket förstås innebar att jag klippte två vänsterben. Svordom.
Raskt skulle två högerben klippas ut. När det första var utklippt kom nästa svordom. Hade glömt kolla luggriktningen, vilken var fel förstås Fler svordomar. Först därefter började det flyta på och det hela resulterade i två par likadana byxor. Inte ofta jag syr två likadana, men nu blev det så =) Ingen fara på taket men det andra paret behöver ett nytt hem.

3 kommentarer:

  1. Vilka snygga byxor! Både med och utan resår! Jagbrukar också lägga resår i min mudd. Hörde nånstans att man ska ta midjan plus 2 cm så att det .inte blir för snävt när man har mudd också. Sen brukar jag använda Bibbis supermjuka babyresår.

    Känner för övrigt igen det där med felklipp, det har jag också gjort. Mer än en gång. ;-)

    SvaraRadera
  2. Jättefina byxor! Håller med dig ang. mudd. Det är svårt att hålla ett jämnt resultat. Föredrar också resår i midjan. Men, till mindre storlekar tycker jag mudden är bättre. Särskilt till min 1-åring som har stl 92 och är på gränsen att sluta med bodys och börja med byxor och tröja. Såhär års vill jag gärna ha byxor med hög mudd som går upp då för att undvika glipor där det blir kallt under overallen.

    SvaraRadera
  3. jag har hittills bara sytt muddisar upp till stl 98 och jag tycker att det funkar bra med mudd i midjan. jag brukar klippa på känn - är mudden lös så klipper jag tajtare etc. Mudden från Stoff och Stil har jag varit mest nöjd med. men jag kan tänka mig att större storlekar kan vara svåra att få brallorna att sitta uppe enbart med mudd :)

    Fina brallor i alla fall!!

    Gott nytt år!

    SvaraRadera