26 mars 2011

3 första försök


Den här dregglisen har genomgått mycket. Tre första försök och ett knapphaveri. Hoppas den får ett lugnare liv hos sin nya ägare som är en av de 10 första kunderna hos 3exter.se.

Trycket är mitt första försök till screentryck! Motivet är text i olika fonter och storlekar ovanpå varann så det blir knappt läsbart. Jag är jättenöjd med resultatet. Tycker det blev riktigt snyggt.
Jag gjorde det första trycket på en liten skräpbit svart interlock men jag hade lika gärna kunnat göra det på fint tyg för det blev perfekt på en gång =)

Den här skräpbiten fick i alla fall bli till en dregglis. Den första av dregglis 2.0 får man kanske säga. (Ja, jag har ritat om dregglismönstret också). Mindre pös den här gången. Tycker det blev precis lagom faktiskt.

Och så blev det ett första försök med plastknapparna som kom häromdagen. Det blev inte perfekt på första försöket... Det visade sig att tången var inställd på en större storlek så jag tryckte sönder handelen på knappen och hondelen hamnade snett... Har läst nånstans att det inte går att ta bort KAM-knappar som hamnat fel men jag lyckades i alla fall få bort mina så här kommer en beskrivning på det om fler vill veta hur man gör:
1 bli förbannad för att du inte kontrollerat att storleken på tången passar knappstorleken (valfritt)
2 kläm in nageln mellan tyget och knappen och bänd isär (ja, naglarna går sönder och knappen sitter kvar)
3 gör samma sak fast med tänderna istället (ja, det gjorde ont och knappen satt fast)
4 förbanna dig själv för att du inte har köpt en hovtång som du har tänkt göra så länge (valfritt)
5 ta baksidan på hammaren som du har liggandes under sybordet och bänd med istället (knappen böjer sig så att det går att få in större verktyg)
6 upprepa steg 4
7 ta en plåtsax, för det är det som ligger närmast på sybordet, med intentionen att klippa av pinnen i knappen och bli glad när den på nåt magiskt vis fungerar som en tång och knappen delar sig
8 färdig! upprepa med den andra delen av knappen
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. fint tryck på dregglisen! Och tack för beskrivningen, kan vara bra att ha!=)

    SvaraRadera
  2. Haha! Man kan verkligen förstå frustrationen! Och det är ju som du förstår för att man känner igen sig alldeles för väl... Snygg blev den till slut i alla fall!

    SvaraRadera