26 okt. 2010

Tunika till mig


Jag har alltid tyckt att viskos är lite läskigt. Har tyckt att det känns lite flummigt när det ligger upprullat på metervara och jag har aldrig ägt ett viskosplagg så jag har inte vågat sy i det innan. Men så fick jag för mig att jag skulle testa. Så jag knåpade ihop ett mönster på tunika med hjälp av Sew U Home Stretch. Blev riktigt nöjd med själva klänningdelen men ärmen var det värre med. Det var meningen att det skulle bli en lång är med lite pös vid handleden. Och det blev det väl också. Till en person som har armar som är tre cm kortare än mina... Så jag drar upp dem en bit på armen och använder den som ¾-ärmad istället. Funkar det med men nästa gång ska jag göra en längre ärm...
Det visade sig att viskoskläder är trevligt =) Fallet i tyget är mycket snyggare än hos bomullsjersey så det passar bra till tunikor och klänningar. Det var dessutom förvånansvärt svalt. Viskos kanske passar bättre till våren alltså...





5 kommentarer:

  1. Snyggt!
    Blev nyfiken på vad det är för mönsterbok eller liknande du använt?

    SvaraRadera
  2. Viskos är super på sommaren. Jag har (haft) många kjolar och klänningar av viskos. Men vävd viskos, då. Det här är väl viskosjersey? Den ser ju jättefin ut i alla fall, men det är ju alltid en missräkning när det inte blir som man har tänkt sig!

    SvaraRadera
  3. Har också varit tveksam till viskos tidigare men har nu lite kläder i det som jag verkligen gillar! Det blir snyggt fall som du skriver.

    Din tröja ser jättefin ut och jag gillar att den är lite längre och går ner över baken!

    SvaraRadera
  4. Tänk att jag sydde min fösta svarta viskostunika i lördags. Det är verkligen ett material att använda mer, iallafall i vuxenkläder. Snyggt fall och sval och skön.
    Den ser jättesnygg ut!!

    SvaraRadera