6 sep. 2010

Äntligen!


Mitt i nämnda massproduktion behövde jag en paus för att hjärnan inte skulle bli alldeles mossig så jag bröt in med ett annat projekt.
Jag vet inte varför jag har haft så enorma problem med att sy mössor och hattar! Förra året försökte jag få till ett mössmönster, men jag blev aldrig riktigt nöjd så jag tröttnade.
I somras försökte jag med ett mönster till solhatt men det blev inte heller bra. Irriterande.
Men, nu äntligen har jag fått till det av en händelse (det var på väg att gå åt skogen den här gången också). Båda barnen behövde en tunn höstmössa för kyliga höstdagar men jag ville börja med en till A eftersom han är minst.
Mätte, funderade, ritade, ritade om... Och tillslut testade jag. För stor. Förstås. Skit.
Provade på T istället. Och den passade! Och satt bra dessutom! Så jag behövde i princip bara skriva i den nya storleken på mönstret så var det färdigt! Sen ritade jag en mindre version och sydde upp till A och den satt perfekt på första försöket! YES!

Det randiga tyget är i 100% ekologisk bomull och bara sååå mjukt! Och rött är verkligen A's färg. Så det hade varit perfekt med den randiga till honom. Men den hamnade som sagt hos T och jag ville inte att de skulle ha likadana men ändå ville jag ha det randiga till A... Hur göra? Vändsy med enfärgat rött på utsidan förstås! Tycker i och för sig att det blev bäst med hela mössan i ett stycke så det blir nog så i fortsättningen. Men jag är nöjd ändå. Och nu slipper de små frysa om öronen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar