27 sep. 2010

Frågor frågor... vill sy tygblöjor!

Jag är grymt imponerad av alla som syr egna tygblöjor och tyg bindor! De är alltid så snygga! Och verkar roliga att sy. Så jag vill förstås prova själv =) Men det verkar vara en del att tänka på. Och mycket nytt att lära sig. Så jag har många frågor. Hoppas nån vänlig själ har lust att hjälpa =)

Har sett att de flesta använder plasttryckknappar, är det det bästa? Varför inte använda metallknappar?
Om man måste köpa plastknappar, vilket är bäst av press och tång? Finns flera olika märken eller är det KAM som gäller?
Vilket mönster ska jag prova? Vill ha en blöja som går under magen. Mina barn har rätt rejäl kulmage så blöjorna sitter bara bra om man knäpper under den. Finns det såna mönster på tygblöjor? Vilka är era favoritmönster?
Kommer säkert fler frågor framöver men vi börjar så =)

3 kommentarer:

  1. Sjalbarn, har en tråd där man kan läsa allt om tygblöjor, http://www.sjalbarn.se/forum/viewforum.php?f=21, och en för alla som syr själva: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=132918
    Där får man massor av hjälp! Annars får du gärna maila och fråga mig. Har dock inte provat mina hemsydda än då bebben är i magen fortfarande.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Som od Andulky skriver kolla in sjalbarns sytygblöjetråd. Den är toppen! Mönster kan du hitta lite varstans, jag gillar Fattycake, Darling Diaper och La Di Da. Sök på namnen så hittar du dem nog. Maila gärna om du vill ha mer info.

    SvaraRadera
  3. Nu vet ju jag ingenting egentligen om hur man syr tygblöjor, men vad gällande metallknappar så kan väl hända att barnen är allergiska eller så. Fast iofs, dom är väl inte direkt mot huden ändå??

    SvaraRadera