30 sep. 2010

Prototyp


Ett av projekten som kom upp när jag inte hade ork att genomföra var detta:
En form av ergonomisk bärsele.
Jag har en trikåsjal som jag har A i när jag är ute själv med båda barnen men jag tycker att det är lite krångligt att få till knytet ordentligt. Typ hälften av gångerna blir det nåt knas så att det inte är skönt alls att bära. Å andra sidan, när jag väl får till det är den suverän!
Så jag tänkte att det borde gå att få till sjalens bekväma avlastning men med en seles enkelhet.
Tittade lite på mei tai, men där måste man ju också knyta och ha sig.
Och så tittade jag på ergonomiska selar, men de har inte sjalens breda, avlastande axelband.
Så jag klurade lite och kom fram till den här modellen.
Det är tänkt att vara ett spänne i midjan också men knyt fick duga till prototypen.
Sittdelen är rätt kort också eftersom A måste kunna ha armarna ovanför axelbanden. Annars böjer han sig bakåt som en ostbåge och vill inte vara med. Har en idé på nackstöd om han skulle vilja somna men det får testas senare.

Jag tycker att den blev riktigt bra faktiskt! Den har potential att vara riktigt bekväm, men samtidigt enkel. Axelbanden blev lite för långa så jag ska korta av dem och se om det blir bättre och vad mer som eventuellt behöver ändras. Jag tror att midjebältet behöver vara stadigare vadderat t.ex. Liggunderlag inlindat i nåt mjukt (plattvadd?) kanske?

5 kommentarer:

  1. Älskar mina mei-tais men den här såg ju riktigt bra ut också! Det är ju främst de breda axelbanden man saknar på en sele...

    SvaraRadera
  2. Jag tog bara liggunderlag i midjebältet på den jag sydde. Det funkade jättebra. Blev skönt och mjukt att bära. Den ser jätteskön ut med de breda axelbanden!

    SvaraRadera
  3. Jaaaa. det är så mysigt så. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har ett sjalbarn och tyckte att trikåtsjalen var enkel att knyta efter lite övning. Jag tycker det är värre nu när jag har en vävd sjal och vill ha barnet på ryggen. Det kanske skulle funka med ditt bär-verktyg också..? Spännande i alla fall att se hur det blir. Det ser bra ut så här långt tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Det skulle vara spännande om du provade på ryggen :) Tack för väskkomplimangen. Jag har sytt den.

    SvaraRadera