28 maj 2010

Fredagsfavorit

Varje fredag uppmärksammar jag en bloggare eller hemsida eller annat roligt som har med sömnad att göra. 




Det finns många duktiga sömmerskor därute och många (inte helt ologiskt kanske) verkar vara födda på 70-talet. Och många av dem verkar nästan ha fastnat där, i alla fall vad gäller färg- och formval. (Eller måste man inte vara född på 70-talet för att gilla retrostilen? Kanske inte...) Hur som helst är det inte helt min stil. Jag gillar det i små doser men iblan blir det på tok för mycket av storblommigt, grönt och brunt. Men samtidigt gillar jag tanken att återanvända tyger eftersom det kanske kan hjälpa till i miljökampen. Många bäckar små så att säga.
Som ni märker blir det inte alldeles lätt för stackars mig (nej, det kanske inte är så synd om mig, men i alla fall). Därför är jag glad att jag hittat till dagens Fredagsfavorit: Strömming
Det är alldeles lagom med retro för min smak. De här snygga solhattarna t.ex.


Jättefina retrotyger. Blandat med nyare modeller och tyger:


Och snygga tygblöjor (mjiljömedvetenheten tilltalar mig)


Alltid ser det så otroligt välsytt och proffsigt ut!

Som om det inte vore nog tänker hon nu ge sig ut på djupare vatten. Strömming ska börja producera tyg! Och inte vilket tyg som helst utan bambuinterlock som är nytt på den svenska marknaden (i alla fall mig vetrligen) och det första trycket är designat av Johanna som var Fredagsfavorit för två veckor sen. Som jag skrev i det inlägget gillar jag verkligen mönstret men då trodde jag inte att det skulle bli tyg. Tänk vad glad jag blev =) Kommer troligtvis (om det håller tillräcklig kvalitet) i gult och grönt till hösten.


Gillar du Strömming lika mycket som jag gör? Surfa in till henne och lämna en kommentar vet ja! =)

11 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig! Bra val av fredagsfavoriten!

    SvaraRadera
  2. :D tack för de fina orden! Du gjorde min fredag helt klart mycket bättre!

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med dig! Jag håller dessutom med angående retrotyger, att det är mycket fint, men ibland bara blir en orangebrun soppa :) Tack för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  4. Åh så skoj med en fredagsfavorit! Underbar idé ju.

    SvaraRadera
  5. Ja vem gillar inte Strömming?! :) Fin blogg du själv har, jag hittade den via.... Strömming!

    SvaraRadera
  6. Visst gör hon superfina saker!

    SvaraRadera
  7. Ja visst är strömming fantastisk, det var hon som fick mig att börja sy. Så den bloggen är helt klart värd denna utmärkelsen. Hurra för henne

    SvaraRadera
  8. Vad kul! Strömming var en av de första bloggarna som jag fastnade för när jag började läsa sybloggar.

    SvaraRadera
  9. Jepp, Strömming är en av dom som inspirerade mig från början. Nu ska jag kolla in den här bloggen, kul!

    SvaraRadera
  10. Bra val! Snygg blogg själv förresten. Hittade dig via Strömming!

    SvaraRadera